Zomer- en winterbanden
Wie rijdt op zomer- en winterbanden moet twee keer per jaar naar een bandenservicebedrijf voor een bandenwissel. Het verschil tussen een zomer- en winterband zit hem voornamelijk in het rubber. Dat is bij een winterband zachter dan bij een zomerband. En zachter rubber zorgt bij temperaturen onder de 7 graden voor meer flexibiliteit en grip. In het profiel van een winterband zitten daarnaast ook zogeheten lamellen. Dit zijn kleine inkepingen die werken als een soort 'grijpers' op de weg.
In winterse omstandigheden zoals ijzel, sneeuw en koude regen hebben winterbanden meer grip bij remmen en optrekken. Op een besneeuwde weg is de remweg tot wel meer dan de helft korter dan op zomerbanden. Dat betekent dat je bij een snelheid van 50 km/u circa 28 meter eerder stilstaat! Op een nat wegdek, bij enkele graden boven nul, staat een auto op winterbanden ook eerder stil.
Winterbanden, ook in Nederland
Winterbanden presteren bij temperaturen onder de 7 graden beter dan zomerbanden. Zelfs in de zachtste winters ligt de gemiddelde temperatuur in Nederland lager dan die 7 graden. Daarom zijn winterbanden ook in ons land in de koude maanden altijd een veiligere optie.
VACO adviseert automobilisten bovendien winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool op de zijkant van de band. Banden met het sneeuwvloksymbool hebben namelijk veel meer grip op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.
De vierseizoenenband
Steeds meer automobilisten kiezen voor vierseizoenenbanden. Een vierseizoenenband is een zomer- en winterband in één. Daarmee is dit type band altijd een compromis. Dit blijkt ook uit bandentests van de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB. Telkens weer blijkt de vierseizoenenband bij temperaturen onder de 7 graden minder te presteren dan winterbanden. Als je toch kiest voor vierseizoenenbanden, kies dan wel voor banden met een sneeuwvloksymbool.
Beschadigde banden
Uit VACO-onderzoek blijkt dat 41% van de personenwagens die op zomerbanden rijden minimaal één beschadigde band heeft. De technische staat van auto’s op winterbanden is een stuk beter: 14% heeft minimaal één beschadigde band. De belangrijkste oorzaak: automobilisten met winterbanden komen in ieder geval twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats. De banden krijgen dus een extra controle op gebreken.
De Bandenwisselweken
Winterbanden zijn speciaal ontworpen voor winterse omstandigheden. Zomerbanden presteren dan minder goed en hebben bij regen, ijzel en sneeuw minder grip en een langere remweg. In de zomer rijd je juist veiliger en zuiniger op zomerbanden. Wil je het jaar rond veilig blijven rijden? Maak op tijd een afspraak voor je bandenwissel in oktober en april. Je VACO-bandenspecialist staat voor je klaar.